5 dingen die je wel of niet moet doen bij het maken van een SMART-doel
Toen ik 14 was, droomde ik ervan om beter paard te leren rijden maar ik had een klein probleempje: ik woog teveel. Hoewel ik mezelf vier jaar de tijd had gegeven om gewicht te verliezen en mijn vaardigheden te verbeteren, wist ik dat ik nog een lange weg te gaan had. Gelukkig wist mijn coach altijd hoe hij me kansen moest geven om op te schieten, dat hield mijn motivatie in staat
Ik denk aan SMART-doelen zoals mijn voormalige coach.
Na een slopende oefening of training, zou hij hameren op hoe de lange termijn slechts een reeks korte termen is. En om die mentaliteit in ons hoofd te hameren, liet hij ons elk jaar onze trainingsdoelen buiten het seizoen opschrijven. Maar hij accepteerde niet alleen de eerste versie van je doelen dat deed het nooit. Hij liet het je bewerken totdat je precies wist wat je doelen waren en hoe je ze zou bereiken.
Een smart doel stellen als “de kracht van het bovenlichaam verbeteren” en plannen om drie keer per week gewichten te heffen was niet genoeg. Je moest opschrijven met hoeveel je bankdrukken zou verbeteren en hoe vaak je je bovenlichaam per week zou trainen.
Elk jaar stelde ik concrete trainingsdoelen buiten het seizoen, en aangezien ik een plan en duidelijke richting had, heb ik die altijd bereikt. Tegen de tijd dat ik op de middelbare school zat, had ik 70 pond aan spieren gewonnen.
In dit blog leer je precies wat een SMART-doel is, waarom het me aan mijn coach doet denken en hoe je er vandaag een kunt instellen. Als risiscomanager, als marketing instrument s, we krijgen allemaal te maken met het opstellen van doelen voor de organisatie of afdeling.
Toen ik voor het eerst over SMART-doelen hoorde, had ik een openbaring. Ik realiseerde me dat de reden waarom ik mijn atletisch vermogen op de middelbare school kon blijven verbeteren, was omdat mijn coach me SMART-doelen liet stellen. In de professionele wereld blijft de invloed van SMART-doelen groeien. De reden waarom succesvolle strategische leiders of marketingteams altijd hun cijfers halen, is omdat ze ook SMART-doelen stellen.
Recente reacties